Radioreclame: veel gehoor met een relatief beperkt budget

De hele dag door luisteren we naar de radio: in de auto, op ons werk, tijdens het koken, in de douche… Toch wordt er minder snel voor radioreclame gekozen. Dit is een gemiste kans want adverteren op de radio brengt oneindig veel voordelen met zich mee.

Voordelen adverteren op de radio

  • Radio spreekt tot de verbeelding. Luisteraars fantaseren direct mee. 
  • Het ontwikkelen van een radiospot neemt, in tegenstelling tot videoproductie, niet al te veel tijd in beslag.
  • Radiospots zijn betaalbaar.
  • Radio is sterk geprofileerd, waardoor je zeer gericht kan werken.
  • Met een radiocampagne bereik je de hele dag door en op eender welke plaats jouw potentiële klanten. 
  • Radiospots zijn een uitstekende manier om top-of-mind te blijven.
  • Radioluisteraars blijven grotendeels trouw aan hun zender. Tijdens reclame zijn ze minder snel geneigd om 'weg te zappen'. 

Stel je radiocampagne samen

Adverteren op de radio brengt heel wat belangrijke overwegingen met zich mee. Dit begint al bij de keuze van de radiozender. Kies voor een zender die aansluit bij de levenssfeer, leeftijd en interesses van je doelgroep om de juiste luisteraars te bereiken. Daarnaast kan het ook interessant zijn om te werken volgens regio. Wil je een specifieke regio bereiken? Ga dan voor een lokale of regionale radiozender die in jouw regio uitzendt. Meer interesse in een groter bereik? Dan kies je simpelweg voor een populaire radiozender die over het hele land wordt uitgezonden. Na het bepalen van de zender heb je vaak ook keuze in de lengte van de radiospot en het tijdstip van uitzending. Wil je een optimaal bereik? Zorg er dan voor dat je radiospot te horen is in primetime.

Bepaal zelf het budget

Je bepaalt zelf vooraf hoeveel geld je wil uitgeven aan een radiocampagne. Vaak kan je met een beperkt productie- en mediabudget al sterke resultaten boeken. De kosten van een radiospot hangen af van onder meer de radiozender, de duur en looptijd van de spot, het tijdstip van uitzenden en de productie (stemmen, muziek, montage,...).

Betaal minder voor meer!

Uit een analyse van 50 jaar onderzoek naar radioreclame blijkt dat radioreclame per bestede euro een grotere invloed uitoefent dan televisiereclame. Een doeltreffend medium dat zeker het overwegen waard is. Wist je trouwens dat de luisterduur in ons land de tweede hoogste is van Europa ?

Tips voor een goede radiospot:

  • Hoe origineler hoe beter
  • Beperk de informatie én creëer meer respons
  • Zorg ervoor dat de spot past bij het bedrijfskarakter
  • Gebruik de juiste professionele stemmen
  • Steek je boodschap in een echte, geloofwaardige situatie
  • Vermeld meermaals de naam van je bedrijf/product én dat zeker in het begin en op het einde van de radiospot.
  • Sluit af met een duidelijke call-to-action

Wens je meer informatie over adverteren op de radio? Dan helpen wij je graag verder. Neem contact op met ons op 014 960 603 of info@mediaplanners.be.